ခရီးသြားေနတဲ့ လြင္မိုး

သရုပ္ေဆာင္ အကယ္ဒမီ လြင္မိုးသည္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွစ၍ ရုပ္ရွင္ အႏုပညာေလာကထဲသို႔ စတင္ ဝင္ေရာက္ လာခဲ့သူျဖစ္ၿပီး သူ၏ သရုပ္ေဆာင္သက္တမ္း ႏွစ္၂၀ အတြင္း ရင္ထဲက ေဆာင္းရာသီ(၁၉၉၉) ၊ ပန္းတပြင့္  ဖန္ဆင္းျခင္း(၂၀၀၁) ႏွင့္

တခါကဧရာဝတီညမ်ား (၂၀၀၇) တို႔ျဖင့္ အေကာင္းဆံုး အမ်ိဳးသား သရုပ္ေဆာင္ ဆုမ်ား ရရွိခဲ့သည္။ ျမန္မာျပည္အႏွ႔ံ သြားေရာက္ကာ ဝါသနာအေလ်ာက္ ဓာတ္ပံုမ်ား ႐ိုက္ယူခဲ့ၿပီး တျခား ေသာ ဓာတ္ပံုပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ ဓာတ္ပံုျပပြဲမ်ားလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ခ်င္းျပည္နယ္ နတ္မ ေတာင္ ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ကို ရုိက္ကူးကာ “လြင္မိုးခရီးသြားေနသည္” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ MRTV4 တြင္ ထုတ္လႊင့္ျပသခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ၿမိတ္ကၽြန္းစုေဒသႏွင့္ ဧရာဝတီ လင္းပိုင္မ်ား အေၾကာင္းကိုလည္း မွတ္ တမ္း ရုပ္ရွင္ မ်ား ႐ိုက္ကူးခဲ့ၿပီး ၿမိတ္ကၽြန္းစုမ်ားအေၾကာင္းကို ဇူလိုင္ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ စတင္ ထုတ္လႊင့္ ျပ သခဲ့သည္။ ဆက္လက္၍ ခရီးသြားမွတ္တမ္း ရုပ္ရွင္အေနႏွင့္ လာမည့္ ႏိုဝင္ဘာတြင္ ကခ်င္ျပည္ အတြင္းရွိ ေရခဲေတာင္ မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရိုက္ကူးရန္စီစဥ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။ အကယ္ဒမီလြင္မိုး၏ မွတ္တမ္း ရုပ္ရွင္မ်ား အေၾကာင္းကို ဧရာဝတီသတင္းေထာက္ ေအးလဲ့က ဆက္သြယ္ ေမးျမန္းထားပါသည္။

ေမး။     ။ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္(Documentary) ေတြ ႐ုိက္ေနတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ပရိသတ္ကို ဘယ္လို အေၾကာင္းအရာမ်ိဳးေတြ အသိေပးခ်င္တယ္ဆိုတာ ေျပာျပပါ။

ေျဖ။     ။ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အားနည္းတာ ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္ရဲ႕ ဒီမွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ ရိုက္ကူးေရးကလည္း အခု တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ လုပ္ငန္းသေဘာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာၿပီ။ သ႐ုပ္ေဆာင္ တာလည္း လုပ္ငန္းပါပဲေလ။ ဒါေပမယ့္ အသက္အရြယ္ ရလာခ်ိန္မွာေတာ့  သ႐ုပ္ေဆာင္ လုပ္တာ ထက္စာရင္ ဒီလုပ္ငန္းက က်ေနာ့္အတြက္ ပိုၿပီး အံဝင္မႈရွိမယ္ ဆိုတဲ့ယူဆခ်က္နဲ႔ က်ေနာ္လုပ္တာပါ၊
 
အဓိကကေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးေတြ ခက္ခဲတဲ့ေဒသေတြက တိုင္းရင္းသားေတြ အေၾကာင္းေတြ ေပါ့ေနာ္။ တိုင္းရင္းသားေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အေၾကာင္းကေတာ့ က်ေနာ့္ဆီမွာ စာအုပ္ စာေပ ေတြ ရွိပါ တယ္။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္း စာအုပ္၊ စာေပကို ဖတ္တာနဲ႔ ဒါမ်ိဳး အစီအစဥ္ တခု ႐ုိက္ကူးၿပီး တီဗီက ျပတာ နဲ႔ အျမင္ေတြက အမ်ားႀကီး ကြာျခားတယ္ေလ။ အဲဒီအားသာခ်က္ေပၚမွာ က်ေနာ္က အဓိက ဖန္တီး တာ။ အရင္တုန္းက ႐ႈခင္းေတြလွတဲ့အေၾကာင္းကို စာအုပ္ထဲမွာ ေရးသားခဲ့ၾကၿပီးၿပီ။ ဒါေပမယ့္ တကယ္တမ္း က်ေတာ့ အခုေခတ္ နည္းပညာအရ ကင္မရာေတြ ေပၚလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီလို႐ုိက္ျပတဲ့ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ေတြ က ပိုၿပီးထိေရာက္မႈရွိလာတာေပါ့။

တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ဝင္ေတြ႔ၿပီးေတာ့ ပရိသတ္ကိုယ္စား သိခ်င္မယ့္ အေၾကာင္း အရာ ေတြကို ေမးျမန္းတာေတြလည္း ပါတာေပါ့။ တိုင္းရင္းသားေတြ အေၾကာင္း လံုးဝ မထိေတြ႔ဘူးတဲ့ လူေတြက လည္း အသစ္ျဖစ္သလို၊ ထိေတြ႔ၿပီးသား လူေတြကလည္း ဥပမာ စာအုပ္ေတြ ဖတ္ဖူးတဲ့သူ  “ခ်င္း”  ဆိုရင္ “ခ်င္း” အေၾကာင္းဖတ္ဖူးတဲ့လူရွိ မွာေပါ့ေနာ္၊ အဲဒီလို သူတို႔ဖတ္ဖူးတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ ဒီတိုင္းရင္းသား ေတြ ေျပာတဲ့ အေပၚမွာ ဘာေတြကြဲလြဲမႈ ရွိလည္းဆိုတာကို ျပန္ၿပီး ခ်ိန္ဆလို႔ ရတာေပါ့။

ေမး။     ။ ကိုလြင္မိုးရဲ႕ ပထမဆံုး ခရီးသြားမွတ္တမ္းျဖစ္တဲ့ အဲဒီခ်င္းေတာင္ခရီးစဥ္ကိုရိုက္ျဖစ္ဖို႔ ဘယ္ကေန စိတ္ကူး စတင္ရခဲ့တာပါလဲ။

ေျဖ။     ။ က်ေနာ္ သ႐ုပ္ေဆာင္တဲ့ အလုပ္ကို ၁၉၈၉ ခုႏွစ္က စၿပီးေတာ့ လုပ္လာခဲ့တယ္။ ၂၀၀၁-၂၀၀၂ သ႐ုပ္ေဆာင္ သက္တမ္း ၁၂ ႏွစ္ေလာက္ၾကာတဲ့ အခ်ိန္မွာ က်ေနာ့္ အိုင္ဒီယာ နည္းနည္း ေျပာင္း လာတာ ေပါ့ေနာ္။ သ႐ုပ္ေဆာင္ပဲ လုပ္လာရာကေန တျခား အႏုပညာလုပ္ငန္းေတြလည္း ေခါင္းထဲ ဝင္လာပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ ဓာတ္ပံု႐ုိက္တဲ့အလုပ္ေတြ၊ ကဗ်ာေရးတဲ့ အလုပ္ေတြ စၿပီး လုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဓာတ္ပံု ႐ုိက္တဲ့အလုပ္ကို ၂၀၀၃၊ ၂၀၀၄ ေလာက္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ ေက်းလက္ တိုင္းရင္းသားေတြအေၾကာင္း နယ္ေတြကို သြားၿပီး ဓာတ္ပံုလုိက္႐ုိက္ရင္းက က်ေနာ္ ခ်င္းေတာင္ကို ေရာက္သြားတာ။

ခ်င္းေတာင္ကို ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ေတြ႔လိုက္ရတဲ့ ျမင္ကြင္းကေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္ ေတာင္ပိုင္းမွာ ေနတဲ့ သူတို႔ ရဲ႕ လူေနထိုင္မႈ ဘဝက လံုးဝထူးဆန္းတဲ့ ဘဝမ်ိဳးေလ။ အဲဒါေတြကို Documentary ႐ုိက္ျပဖို႔ ဆိုၿပီး အိုင္ဒီယာ ရလာတာပါ။ ေရွးတခ်ိန္တုန္းကလည္း ဒီ ခ်င္းလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ အေၾကာင္း စာအုပ္၊ စာေပေတြ ကို က်ေနာ္အမ်ားႀကီး သေဘာက်ခဲ့တာကိုး၊ အဲဒီတုန္းက ဆရာ သိန္းေဖျမင့္တို႔ဘာတို႔ဆိုတာက တကယ့္ကို ခရီးသြားေဆာင္းပါးေတြေရးခဲ့တာ၊ ၿပီးေတာ့ ဆရာျမသန္းတင့္ တို႔ေရးခဲ့တဲ့ ခရီးသြားေဆာင္းပါးေတြကလည္း တကယ့္ကို ဆြဲေဆာင္မႈရွိခဲ့တဲ့ စာအုပ္ေတြပါ။ ဒီဆရာႀကီးေတြလုပ္ခဲ့တဲ့ သူတို႔ေခတ္အခါနဲ႔ ဒီေန႔ ေခတ္အခါနဲ႔ မတူဘူး။

ဒီေန႔ဆိုရင္ ဗီဒီယိုနဲ႔ ႐ုိက္ကူးမႈအပိုင္းေတြ က်ယ္က်ယ္ပ်ံ႕ပ်ံ႕ျဖစ္လာၿပီ။ ဗီဒီယို ကင္မရာေတြကလည္း သယ္ရ လြယ္ကူလာၿပီ အရည္အေသြးေတြျမင့္လာတဲ့အတြက္ က်ေနာ္ လက္ရွိေတြ႔ရတဲ့ တိုင္းရင္းသား အေၾကာင္း အရာ ေတြကို Documentary ႐ိုက္ၿပီးေတာ့ ျပရရင္ေကာင္းမွာပဲ ဆိုတဲ့ အိုင္ဒီယာ ဝင္လာခဲ့တာပါ။

အဓိကကေတာ့ အသက္အရြယ္ေလးရလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ပရိသတ္ကို ကုိယ္တင္ျပခ်င္တဲ့ ပံုစံေလးေတြ စဥ္းစား မိလာတာ။ ဒီတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ အေၾကာင္းကို ေဖာ္ညႊန္းၿပီးေတာ့ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ လူေနမႈ ဘဝေလး ေတြနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕အျဖစ္အပ်က္ေလးေတြကို ပရိသက္ကို တင္ဆက္ရင္ အဓိပၸာယ္ရွိမယ္ အက်ိဳးရွိမယ္ ဆိုတဲ့ အေတြး အေခၚေတြရလာၿပီး ခ်င္းေတာင္ Documentary ကို က်ေနာ္စၿပီး ႐ုိက္ျဖစ္ခဲ့တာပါ။

ေမး။     ။ ခ်င္း တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ လူေနမႈစ႐ိုက္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဘာေတြ ထူးထူးျခားျခား ျမင္ေတြ႕ ခဲ့ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ သူတို႔ေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္ဘဝက တကယ့္ကို ႐ုိး႐ုိးသားသားပဲ။ သူတို႔မွာ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာမႈ မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔မွာ စိတ္ခ်မ္းသာမႈအျပည့္အဝရွိတယ္၊ ပူပင္ ေသာကေတြ နည္းၿပီး ေအးခ်မ္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ ခ်င္းေတာင္မွာရွိတဲ့ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ရုိးရာဝတ္စံုေတြကလည္း မေပ်ာက္ပ်က္ ေသးဘူး။

သူတို႔အေဆာက္အဦး ပံုစံ ေတြကလည္း သူတို႔ဓေလ့အတိုင္းပဲ။ သူတို႔ေတြ ယံုၾကည္ၾကတဲ့ နတ္ ကိုးကြယ္မႈ က အစ ဒီေန႔အထိက်န္ခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ တကယ့္ ရွားရွားပါးပါးပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ဆီမွာ သဘာဝ ပတ္ဝန္း က်င္ ထိခိုက္မႈေတြ မရွိေသးဘူး။ ေတာအုပ္ထူထူထဲမွာ သူတို႔ေနထိုင္ၾကတာပါ။ သူတို႔ အသံုးအေဆာင္ ထဲမွာလည္း ပလတ္စတစ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အိတ္ေတြ၊ ႀကိဳးေတြ အဲဒါေတြလည္း မရွိဘူး၊ သဘာဝ က ရတဲ့ အပင္ေတြ၊ ႀကိဳးေတြ၊ ဝါးေတြ ကိုပဲသူတို႔သံုးစြဲေနၾကတာေတြကို က်ေနာ္ မွတ္တမ္း ႐ုိက္ခဲ့တာပါ။

ေမး။     ။ ဘာျဖစ္လို႔ ေရခဲေတာင္ကို မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ရိုက္ခ်င္တာပါလဲ။ ဘာေတြ ရုိက္ကူးမယ္လုိ႔ စဥ္းစား ထားပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ ဒါကေတာ့ အေရွ႕ေတာင္ အာရွမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတႏိုင္ငံပဲ ေရခဲေတာင္ကို ပိုင္ဆိုင္တာကိုး။ ဒီ အစီ အစဥ္မွာ က်ေနာ္ ေျခလ်င္ေတာင္တက္နဲ႔ပူးေပါင္းၿပီး ႐ုိက္ကူးပါမယ္။ အခုျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ေရခဲေတာင္ ဆိုတဲ့ေနရာကို လြယ္လြယ္ကူကူ တက္လို႔ရသလို ျဖစ္ေန တယ္ဗ်။ လမ္းေလွ်ာက္ၿပီး တက္လိုက္ရင္ ေရာက္ သြားတဲ့ အေနအထားျဖစ္ေနတယ္။ တကယ္တမ္း ေရခဲေတာင္ တေတာင္ကို တက္မယ္ဆုိရင္ ေတာင္တက္ မယ့္ သူေတြရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြ။ သူတို႔အတြက္ Safety လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ ဘယ္လို ေလ့က်င့္မႈေတြျပဳလုပ္ရ မလဲ၊ ဘယ္လိုႀကံဳေတြ႔ႏိုင္လဲ၊ ေရခဲေတာင္မွာ ေနတဲ့ တိုင္းရင္းသား အေၾကာင္းေတြ၊ ေရခဲေတာင္ရဲ႕ သဘာဝ အလွေတြ၊ သြားတဲ့ လာတဲ့ ေနရာမွာ က်ေနာ္တို႔ စခန္း ခ်မယ္ဆိုရင္လည္း ဘာလို႔ ဒီေနရာမွာ စခန္းခ်ရသလဲ ဆိုတဲ့အေၾကာင္းေတြ၊ ၿပီးေတာ့ ဒီေတာင္တက္မယ္ ဆိုရင္ လမ္းေၾကာင္းကို ဘယ္ကေရြးရသလဲ ဆိုတာေတြ၊ အဲဒါေတြ႐ုိက္ဖို႔ စီစဥ္ထားပါတယ္။

ဒီ အျမင့္ေပ ၁၂၀၀၀ ေလာက္ရွိတဲ့ ဖြန္ဂန္ရာဇီဆိုတဲ့ေတာင္ကိုေတာ့ က်ေနာ္ ႏွစ္ေခါက္တက္ၿပီးၿပီ၊ တကယ္ ႐ုိက္ကူးမယ့္ အပိုင္းကေတာ့ ဖြန္ဂန္ရာဇီေတာင္ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မွာ။ အျမင့္ေပ ၁၄၀၀၀ ဝန္းက်င္ရွိတဲ့ ဖုန္ရန္တို႔ ဖုန္ရင္တို႔ရွိတယ္။ အဲဒီဘက္ကပိုခက္ခဲတယ္၊ အဲဒီဘက္က ပရိသတ္ကို ပိုၿပီးေတာ့ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိမယ္ထင္လို႔ အဲဒီဘက္ကို က်ေနာ္ေရြးထားပါတယ္။

အဲဒီမွာ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေတာႀကီးေတြမွ တကယ့္ သဘာဝ ေတာႀကီးေတြခင္ဗ်။ ေရခဲေတာင္ကို တက္တဲ့ လမ္းတေလွ်ာက္ က်ေနာ္တို႔သြားလာ လႈပ္ရွားတဲ့ပံုေတြ၊ ေတြ႔ခဲ့ျမင္ခဲ့တဲ့ သဘာဝနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ပန္းေတြ၊ တိရစၧာန္ေတြ၊ ၿပီးေတာ့ အဲဒီမွာေနထိုင္တဲ့ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ အေၾကာင္းေတြကို မွတ္တမ္း သေဘာနဲ႔ ေတာက္ေလွ်ာက္႐ုိက္သြားမွာပါခင္ဗ်။

က်ေနာ္တို႔က ေနရာတခုကုိ လမ္းေၾကာင္းတေၾကာင္း ေရြးၿပီး အဲဒီလမ္းေၾကာင္းေတြကို ေတာက္ေလွ်ာက္ ႐ုိက္သြားတာ။ နာရီဝက္စာ Episode ၁၀ ခုစာ ႐ုိက္မွာပါ။

ေမး။     ။ ကိုလြင္မိုး ဧရာဝတီ လင္းပိုင္ ရုိက္ကူးခဲ့တုန္းက ထူးျခားခ်က္ ဘာေတြမ်ား ရွိခဲ့ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ ဒီ ဧရာဝတီ လင္းပိုင္ကေတာ့ ဒီႏွစ္ထဲမွာ ေတာ္ေတာ္ေလး လူသိမ်ားၿပီး စိတ္ဝင္စားလာတဲ့ ငါး တမ်ိဳးေပါ့ေနာ္။ ထူးျခားခ်က္ကေတာ့ ကမၻာေပၚမွာ ရွိတဲ့ ေရခ်ိဳမွာ ေနသမွ် လင္းပိုင္ေတြ အားလံုးကို ဧရာဝတီ လင္းပိုင္ လို႔ ေခၚတဲ့ အခ်က္ပါ။

ဧရာဝတီ လင္းပိုင္ေတြ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ တည္ရွိေနခဲ့တဲ့ ႏွစ္အတိအက် မသိရေပမယ့္ သူတို႔ကို  ဧရာဝတီ ျမစ္ထဲမွာ စေတြ႔ခဲ့လို႔ တကမၻာလံုးမွာရွိတဲ့ ေရခ်ိဳ လင္းပိုင္ ေတြ အကုန္လံုးကို စေတြ႕တဲ့သူက ဧရာဝတီ လင္းပိုင္လို႔ ေခၚခဲ့တာပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတြ႕တဲ့ ငါးမ်ိဳးစိတ္အသစ္တခု အေနနဲ႔ ကမၻာမွာ မွတ္တမ္းျပဳခဲ့တာ ေပါ့ေနာ္။

အခုလက္ရွိ ဧရာဝတီျမစ္ထဲမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ ငါးလုပ္ငန္းဌာနနဲ႔ World life conservation က ထိန္းသိမ္းထား တာ အေကာင္ ၇၀ ေလာက္ရွိေနတယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း မ်ိဳးပြား ရွင္သန္ေနတာေပါ့။ ဒီမင္းကြန္း မႏၱေလး ကေန ၃ နာရီ ခရီးေလာက္ သြားလိုက္မယ္ဆိုရင္ ျမင္ဇြန္းဆိုတဲ့ရြာေလးေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီျမင္ဇြန္း ဆိုတဲ့ ရြာနားမွာပဲ တျခား ရြာေလးေတြအမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ အဲရြာေလးေတြက ေရွးႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ၊ သူတို႔ရဲ႕ ဘိုး၊ ဘြား လက္ထက္ေတြကတည္းက လင္းပိုင္ေတြရဲ႕ အကူအညီနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး ငါးဖမ္းေနတယ္ ဆိုတာေလး က ထူးျခားမႈ တခုျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီမွာ လင္းပိုင္ေတြက က်ေနာ္တို႔ ေလွေတြဆိုရင္ အနားမကပ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ တံငါသည္ေလွေတြ က်ေတာ့ သူတို႔သိတယ္။ သစ္သားေခ်ာင္းေလးနဲ႔ ေလွကို ေခါက္လိုက္တာနဲ႔ သူတို႔ေတြက အနားကို ကပ္လာတာပဲ။ ဧရာဝတီျမစ္ထဲမွာ သူ႔ဟာသူ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားေနတဲ့ လင္းပိုင္ေတြက တံငါသည္ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး  ေတာ့ ငါးကိုဖမ္းေပးတာ။

သူတို႔က ငါးရွိတဲ့ ေနရာကိုသြားတယ္။ ၿပီးေတာ့ အၿမီးေလးနဲ႔အခ်က္ျပလိုက္တာနဲ႔ တံငါးသည္ေတြက ကြန္ပစ္ လိုက္ရင္ ငါးေတြရတာေပါ့။ ဧရာဝတီျမစ္က အက်ယ္ႀကီးဆိုေတာ့ ကြန္ကို ဒီတိုင္း ေလွ်ာက္ပစ္ ေနရင္ ငါး ဘယ္နားမွာရွိလဲ ဆိုတာ မသိႏိုင္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ လင္းပိုင္ျပတဲ့ေနရာမွာ ကြန္ပစ္ရင္ ငါးအမ်ားႀကီး ရတတ္ တယ္။ လင္းပိုင္ေတြနဲ႔ တံငါေလွေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး ငါးဖမ္းတာ ႏွစ္ေပါင္း အေတာ္ၾကာေနၿပီ ဆိုတာေလးကို က်ေနာ္ မွတ္တမ္းတင္ ႐ုိက္ကူးတာပါ ခင္ဗ်။ သူတို႔ေတြက မႏၱေလးနဲ႔ ဗန္းေမာ္ ၾကားက ဧရာဝတီျမစ္ထဲမွာ ေနၾကပါတယ္၊

ေမး။     ။ ဒီလုပ္ငန္းလုပ္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ေငြေရးေၾကးေရး အပိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္လို ေျဖရွင္းပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ေတြဆီကေန စပြန္ဆာ ေတာင္းခံၿပီးမွ က်ေနာ္ ႐ုိက္ကူးတာပါ။

ကုန္က်စရိတ္ကေတာ့ ကိုယ္႐ုိက္မယ့္ ခရီးစဥ္ ေပၚမွာ မူတည္တာေပါ့ေနာ္။ အခု ၿမိတ္ အစီအစဥ္ဆိုရင္ ၄၅ ရက္ ရုိက္ကူးရတယ္ခင္ဗ်။ ၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕ေတြ၊ ရြာေတြ ေလွနဲ႔ သြားရတာေတြ၊ ကားနဲ႔ သြားရတာေတြ ကြ်န္းေတြ ကို သြားရတာေလ။ လူကလည္း က်ေနာ့္ဆီမွာ လူ ၄၀ ေလာက္ ပါေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕ ေနမႈ၊ ထိုင္မႈ၊ စားစရိတ္ေတြ ကင္မရာ ငွားရမ္းသံုးစြဲခေတြနဲ႔ ဆိုရင္ က်ေနာ္ ၿမိတ္ အစီအစဥ္မွာ က်ပ္သိန္း ၄၀၀ ေလာက္ ကုန္က်တယ္ ခင္ဗ်၊

အစီအစဥ္ တခုလုပ္ရင္ ျပန္ရတာက လြန္ေရာကၽြံေရာမွ က်ပ္ သိန္း ၅၀၊ ၆၀ ေလာက္ပါပဲ ခင္ဗ်။ ခ်င္း ခရီးစဥ္ ကလည္း သိပ္မကြာပါဘူး၊ စပြန္ဆာ သံုးဦးနဲ႔ သြားပါတယ္။ ဧရာဝတီ လင္းပိုင္ကေတာ့ ထုတ္လႊင့္မႈက ေနာက္မွ လုပ္မယ္၊ ဗီဒီယိုေခြကို အရင္ျဖန္႔မွာပါ။ အခု ဇူလိုင္၊ ၾသဂုတ္ထဲမွာ အၿပီးျဖတ္ရမွာပါ။ 

အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တီဗီ Channel လြတ္လပ္ခြင့္ နည္းနည္း ရွိလာေတာ့ အရင္တုန္းကလို ျမန္မာ့အသံ၊ ျမဝတီ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ အခု ျမဝတီ ဆိုရင္လည္း 1၊ 2၊ 3 ေတြျဖစ္လာၿပီ။ MRTV ဆိုရင္လည္း MRTV 4 တို႔ ၿပီးေတာ့ Channel 5 တို႔ ဘာ၊ ညာတို႔ျဖစ္လာၿပီ။ အဲဒီမွာ က်ေနာ္တို႔က သူတို႔နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ က်ယ္က်ယ္ ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္ေအာင္၊ စီးပြားေရးအျမင္လည္း ပါေအာင္ လုပ္ငန္းရွင္ ေတြရဲ႕ ကုမၸဏီအမွတ္တံဆိပ္ေတြနဲ႔ လုပ္သြားပါမယ္။

ေမး။     ။ သရုပ္ေဆာင္လုပ္ရတာနဲ႔ ခုလို မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ေတြ ရိုက္ေနတာနဲ႔ ဘယ္လိုကြာျခား ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ အဓိကကေတာ့ ဇာတ္လမ္းေတြ၊ ဇာတ္ကားေတြ ဆိုတာဟာ လူတဦးတေယာက္ ဖန္တီး ထားတာဗ်။ အဲဒါေတြနဲ႔ ပရိသတ္ကို ဆြဲေဆာင္တာထက္စာရင္ ဒီလို ဗဟုသုတ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ဟာ၊ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းရင္းသားျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့ဟာေလးနဲ႔ ဆြဲေဆာင္ၾကည့္မယ္ ဆိုၿပီးမွ က်ေနာ္ ဒါကို လုပ္တာပါ။ အခုလည္း ဒီဟာလုပ္ၿပီးတဲ့ ေနာက္ပိုင္း က်ေနာ့္ ပရိသတ္ေတြက ေတြ႔ရင္ အရင္ကဆိုရင္ ကိုလြင္မိုး ဘာ ဇာတ္လမ္း ႐ုိက္ေနလဲ၊ ဘာဇာတ္ကား႐ုိက္ေနလဲ ေမးတယ္၊ အခုဆိုရင္ ကိုလြင္မိုး ခရီး မသြားေသးဘူးလား လို႔ ေမးတယ္၊ အဲဒီလိုကြာျခားပါတယ္။

ေမး။     ။ ကိုလြင္မိုးက သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေျပာတာေလးေတြလည္း ရွိတယ္။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သတ္ၿပီးေတာ့ေကာ ဘာမ်ား ထပ္ေျပာခ်င္ပါသလဲ။

 

ေျဖ။     ။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ဆိုတာကေတာ့ ကမၻာနဲ႔ အဝန္း လႈပ္ရွားေနရတဲ့ ဟာေတြ ေပါ့ဗ်ာ။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ပ်က္စီးေနတယ္ ဆိုတာကလည္း ဒီေခတ္မီ တိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာ အဓိ က ပ်က္စီးေနတာပဲေလ။ သူတို႔ဆီက ထြက္လာတဲ့ ဓာတ္ေငြ႔ေတြ၊ အိတ္ေဇာေတြ၊ ေရ မသန္႔ရွင္းမႈေတြ၊ ၿပီး ေတာ့ သံုးစြဲတဲ့ သတၳဳနဲ႔ ပလတ္စတစ္ ပစၥည္းေတြေပါ့။ က်ေနာ္တုိ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာကေတာ့ ၿမိဳ႕ေပၚမွာပဲ ပလတ္ စတစ္ သံုးစြဲေသးတယ္။ ေက်းလက္နဲ႔ နယ္မွာေတာ့ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္အထိ ဖက္ရြက္ ၊ အင္ဖက္၊ ဓနိ၊ ဝါး ဒါေတြ ကိုပဲ သံုးစြဲေနၾကတာေလ။ ဒါေပမယ့္ ကမၻာ့နဲ႔ အဝန္း ျဖစ္ေနၿပီ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ တုိင္းျပည္ အေနနဲ႔ က လည္း Environment နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အသိပညာေပးတာေတြ လုပ္ရပါမယ္။

ေမး။     ။ ကိုလြင္မိုးအေနနဲ႔ ေနာင္လာမယ့္ ႏွစ္ေတြမွာေရာ ဘာေတြမ်ား ဆက္လုပ္သြားမယ္လို႔ စဥ္းစား ထားပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ သရုပ္ေဆာင္ မင္းသား အေနနဲ႔ကေတာ့ ဆက္ၿပီး ႀကိဳးစားအားထုတ္ရမယ့္ အပိုင္းနဲ႔ ဆက္လက္ ၿပီး ေအာင္ျမင္လာမယ့္အပိုင္း ကို ခ်ိန္ဆရမွာပဲေလ။ က်ေနာ္ကေတာ့ က်ေနာ့္ဘဝကို မင္းသား ဆိုတဲ့ အေန အထားနဲ႔ ကုန္ဆံုးရမွာ ေတာ္ေတာ္ေၾကာက္တယ္ဗ်။ က်ေနာ္က အႏုပညာ အလုပ္နဲ႔ ပတ္သက္ တာေတြ ကိုယ့္မွာ အစြမ္းအစရွိတဲ့ဟာေတြ ကိုယ္လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ခ်င္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း က်ေနာ္ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ အႏုပညာသက္တမ္း ႏွစ္ ၂၀ ကို ျပန္ၿပီး သံုးသပ္ရင္ မင္းသားဘဝနဲ႔ပဲ ျမႇဳပ္ႏွံ မလား၊ ကိုယ္ လုပ္ခ်င္တာေတြ မလုပ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးလား၊ မင္းသားရဲ႕ အခ်ိန္ထဲကေန ဖဲ့ၿပီးေတာ့မွ အခုလို မွတ္တမ္း ရုပ္ရွင္ ရုိက္တာတို႔၊ ဓာတ္ပံုရုိက္တာတုိ႔၊ စာေရး၊ ကဗ်ာေရးတာတုိ႔ လုပ္ပါတယ္။

ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ ခရီးသြားမွတ္တမ္းကို ဆက္လုပ္ေနမွာပဲ။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ TV Channel ေတြ ဒီထက္ပိုမ်ားလာေတာ့မယ္။ အဲဒီလိုျဖစ္လာရင္ေတာ့ အစီအစဥ္ တင္ဆက္သူ (Presenter) လိုမ်ိဳး၊ အစီအစဥ္ ထုတ္လုပ္သူ လိုမ်ိဳး လုပ္ဖို႔ စိတ္ဝင္စားပါတယ္။

ေမး။     ။ လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏုပညာေလာက ကိုလည္း ေဝဖန္သံုးသပ္ေပးပါဦး။

ေျဖ။     ။ က်ေနာ္တို႔ အႏုပညာေလာကကို ေဝဖန္သံုးသပ္ရမယ္ ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ အႏုပညာ အရည္အေသြးေတြ ရွိေပမယ့္လည္း ထုတ္လုပ္မႈ က႑ေတြက ေတာ္ေတာ္ေလးက်ဆင္းေနပါတယ္။ ဖန္တီး ႏိုင္တဲ့ သူရွိေပမယ့္လည္း ျဖန္႔ခ်ိ ေရာင္းခ်တဲ့ ေနရာမွာ အားနည္းပါတယ္၊ ၿပီးေတာ့ နည္းပညာေပါ့ေနာ္။ ဒီ  နည္းပညာကလည္း တဟုန္ထိုး တိုးတက္လာေတာ့ သူ႔ေနာက္ကို အစ အဆံုး မလုိက္ႏိုင္ၾက ဘူးဗ်။ နည္း ပညာေတြက 1၊ 2၊ 3၊ 4၊ 5 ….. 9၊ 10 အထိ သြားေနတဲ့ အခါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ က မီရာ ေလးေတြကို လွမ္းလွမ္းဆြဲေနရတာ။ အဲဒီမွာ က်န္တာကိုလည္း ရတာေလးေတြနဲ႔ ထူေထာင္ေနရ တာေပါ့ခင္ဗ်၊ နည္း ပညာတိုးတက္မႈအေပၚမွာ အမီလိုက္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာက အဲဒီက ျပန္ရလာတဲ့ ဝင္ေငြကလည္း အေရးႀကီး တာ ကိုး။ အဲဒီဝင္ေငြ ညီမွ်မႈ ရွိမွ အဲဒီ နည္းပညာေနာက္ကို လုိက္ႏိုင္မွာ၊ ဒီႏိုင္ငံလို အေနမ်ိဳးနဲ႔ကေတာ့ နည္းပညာ ေနာက္ကို တဟုန္ထိုး လုိက္ဖို႔ဆိုတာကေတာ့ မလြယ္ကူဘူးခင္ဗ်။

ဒီ မွတ္တမ္း ရုပ္ရွင္ေတြဆိုရင္လည္း ျပည္တြင္းမွာေတာ့ အရည္အေသြး အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ထိန္းၿပီး ေတာ့ ရုိက္လုိ႔ရတာေပါ့၊ ဒီကတဆင့္ ျပည္ပကို ပို႔ဖို႔ ႐ုိက္ကူးရမွာက အခက္အခဲရွိပါတယ္။ နည္းပညာပိုင္းမွာ အခက္အခဲေတြရွိသလို ကိုင္တြယ္တဲ့ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သား ေတြအေပၚမွာလည္း အခက္အခဲရွိတယ္။

ကေန႔အခ်ိန္အထိ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ရုပ္ရွင္၊ ဗီဒီယိုေတြက ကမၻာနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္မႈမရွိဘူးခင္ဗ်။ ခ်ိတ္ဆက္မႈ သိပ္မရွိေတာ့ ကမၻာကို ျဖန္ခ်ိဖို႔ စီပြားေရး လမ္းေၾကာင္းေတြက အခုမွ စတင္လႈပ္ရွားရပါမယ္။ ဒီေတာ့ က်ေနာ့္ရဲ႕ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္ကားေတြကို ဝယ္ရင္မွ မဟုတ္ဘူး၊ အလာကား လုိခ်င္ရင္ေတာင္ က်ေနာ္ ေပးပါ တယ္ ခင္ဗ်။

ေမး။     ။ ကိုလြင္မိုးက လူမႈေရး အပိုင္းမွာေကာ ဘာေတြ လုပ္ေဆာင္လဲ။

ေျဖ။     ။ လူမႈေရး အေနနဲ႔ကေတာ့ တခါက ဒီ UNDP ကလုပ္တဲ့ မ်က္မျမင္ကေလး ေတြကို Care လုပ္တဲ့ဟာ ေလးေတြ၊ ၿပီးေတာ့ ကေလးေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္တာေတြမွာ က်ေနာ္ ဝင္ၿပီးေတာ့ ကူေပး ပါတယ္ ခင္ဗ်။

ေမး။     ။ မိသားစုနဲ႔ အလုပ္ကို ဘယ္လို ပိုင္းျခားထားလဲ။

ေျဖ။     ။ တႏွစ္ တႀကိမ္ မိသားစုနဲ႔ ခရီး ထြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘန္ေကာက္တို႔၊ ခ်င္းမိုင္တုိ႔၊ တခါတေလ အျပင္ မသြားျဖစ္ရင္လည္း ျပည္တြင္းမွာပဲေပါ့။ ၿပီးခဲ့တဲ့ သႀကၤန္ကေတာ့ ခ်င္းမိုင္ေရာက္ပါတယ္၊ က်န္တဲ့ အခ်ိန္ကေတာ့ အႏုပညာနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ရင္လုပ္၊ မလုပ္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္ အိမ္မွာပဲ ရွိပါတယ္။

 
Facebook Video Blog
ကာတြန္း
ကာတြန္း
စစ္သည္ေတာ္ စာမ်က္ႏွာ
Ads-for-Cmnat224tg
  • အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
  • သူ႔အေတြး သူ႔အျမင္

ဒီမိုကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈ တည္ေဆာက္ၾကပါစို႔

ျမန္မာျပည္ စာနယ္ဇင္းေလာက အတြက္ အံ့အားသင့္စရာေကာင္းေသာ၊ သို႔ေသာ္ ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ သတင္းတပုဒ္ကို ယခုရက္ပိုင္းတြင္ ၾကားလိုက္ရသည္။ ျပည္ပအေျခစိုက္

အျပည့္အစံုသို႔

ဆႏၵမေစာၾကပါႏွင့္

ဧရာဝတီျမစ္ဆံု ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီးအား သမၼတ ဦးသိန္းစိန္မွ ဆိုင္းငံ့ေၾကာင္း ေၾကညာခ်က္သည္ ျမန္မာ တမ်ိဳးသားလုံး၏ ညီညြတ္မႈေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈရသည္ဟု ေျပာရပါမည္။

အျပည့္အစံုသို႔

Donate to Irrawaddy

ေငြလဲႏႈန္း

ေအာက္တိုဘာ ၀၆၊ ၂၀၁၁
us ေဒၚလာ = ၈၃၀ က်ပ္
th ဘတ္ = ၂၅.၆ က်ပ္