အေမွာင္ထဲက Messenger

ပန္းခ်ီ ေခ်ာအိသိမ္းသည္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္က  ျမန္မာျပည္တြင္ ပထမဆံုး က်င္းပေသာ စိတ္ေဝဒနာ ခံစားေနရသူမ်ား ေရးဆြဲသည့္ ပန္းခ်ီျပပြဲျဖစ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕တြင္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္မွစ၍ ပန္းခ်ီျပပြဲမ်ား၊ ပါေဖာမင့္ (သ႐ုပ္ျပ အႏုပညာ) ပြဲမ်ားစြာတြင္ ပါဝင္ျပသခဲ့ၿပီး ျပည္တြင္း၌သာမက ႏိုင္ငံတကာ ပြဲေပါင္း မ်ားစြာတြင္ ဖန္တီး ပါဝင္ခဲ့သည္။ တပ္ဆင္ျခင္း အႏုပညာ (Installation art) အေနႏွင့္ ယခုႏွစ္ အတြင္း စင္ကာပူ ႏိုင္ငံတြင္ ၁၁ ေပအျမင့္ ၇ ေပအက်ယ္ရွိ သၾကားပန္းပု ေက်ာင္းေဆာင္ တေဆာင္ အဆင့္ဆင့္ ပ်က္စီး ၿပိဳက်ျခင္းကို ဖန္တီး ျပသခဲ့သည္။ ယခု ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕ Balance ပန္းခ်ီျပခန္းတြင္ ျပသလွ်က္ရွိေသာ “ဒီ ပိန္းပိတ္ အေမွာင္ထု ႀကီးထဲမွာ” (In This Dark And Closed Space) အမည္ရွိ ျပပြဲမွာ ပန္းခ်ီ ေခ်ာအိသိမ္း၏ တတိယ အႀကိမ္ေျမာက္ တကိုယ္ေတာ္ ျပပြဲျဖစ္သည္။

ေမး။     ။ ခုျပပြဲမွာ ျမင္ရတဲ့ ကားတိုင္းလိုလိုက အဆိုးဘက္ကိုခ်ည္း ေျပာျပေနသလိုပဲေနာ္ … ။

ေျဖ။     ။ ဟုတ္တယ္ လက္ရွိ ျဖစ္ပ်က္ေနတာကိုပဲ ေျပာျပခ်င္တာဆိုေတာ့ လက္ရွိျဖစ္ပ်က္ ေနတဲ့ အတုိင္းပဲေပါ့။

ေမး။     ။ ဆြဲေနတဲ့အခ်ိန္မွာ စိတ္ခံစားခ်က္ကေကာ … ။

ေျဖ။     ။ ဒီဟာကို ဆြဲေနတဲ့ အခ်ိန္ကစဥ္းေတာ့ စဥ္းစားမိတယ္။ ငါဆြဲေနတဲ့ ဟာေတြက အေကာင္းဘက္ကို ေျပာတာထက္ အဆိုးေတြကို ေျပာသလိုျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာေတြ႕မိတယ္။ ငါေပးတဲ့ အႏုပညာက၊ ကိုယ္ေျပာ ခ်င္တာက ပရိသတ္ကိုေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ကင္းမဲ့ေအာင္လုပ္သလို၊ စိတ္ညစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ စိတ္ညစ္စရာေတြ ထပ္ေပးသလိုျဖစ္ေနသလားလို႔စဥ္းစားမိေပမယ့္ ကိုယ္က ဒီထဲက ေနရုန္းမထြက္ႏိုင္ဘူး ဒါကိုပဲ သြားလုပ္ ခ်င္ေနမိတယ္။ အမွန္ေတာ့ ဒီအခ်ိန္က က်မကိုယ္တိုင္ စိတ္ဓာတ္က်ေနတဲ့ အခ်ိန္ပဲ။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ စိတ္ဓာတ္က်ေနတာ သိတယ္။ မက်သင့္ဘူး လုပ္လို႔ရမယ့္နည္းလမ္းေတြရွိတယ္လို႔ စဥ္းစား မိေပမယ့္ အမွန္ကေတာ့ စိတ္ညစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ပဲ။

ေမး။     ။ စိတ္ဓာတ္က်ေနတာက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ေကာ ပတ္သက္မႈရွိလား။

ေျဖ။     ။ ရွိတာေပါ့။ လူတိုင္းဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မပတ္သက္လို႔မွ မရတာ။ ဒီႏိုင္ငံမွာ ေနသေရြ႕ လူတိုင္းက ဒီႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္မွာေပါ့။ ဒီႏိုင္ငံရဲ႕ အေျခအေနက ဒီႏိုင္ငံသားေတြကို ႐ိုက္ခတ္ေနတာပဲဟာ။

ေမး။     ။ In this dark and closed space no.2 (ယခုျပပြဲတြင္ အရြယ္အစားအႀကီးဆံုး ပန္းခ်ီကား ျဖစ္ၿပီး ျပပြဲ၏ အဓိပၸာယ္ကို ေဖာ္က်ဴးထားေသာ ကားျဖစ္သည္။ ထိုပန္းခ်ီကား၏ အေၾကာင္းအရာခြဲမ်ားကို ပန္းခ်ီ ကားငယ္ မ်ားျဖင့္ ထပ္မံပံ့ပိုး ေရးဆြဲထားသည္) အေၾကာင္းေျပာျပပါဦး။

ေျဖ။     ။ အဲဒီကားႀကီးက ကေနဒါမွာ ၁၀ ရက္ေနၿပီးဆြဲခြင့္ရတဲ့ ကားႀကီးေပါ့။ (7A - 11D) လို႔ နာမည္ ေပးထားတဲ့ ကေနဒါမွာ ႏွစ္တိုင္းနီးပါးလုပ္တဲ့ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပါေဖာမင့္အာ့ထ္ ျပပြဲပဲ။ ခုဟာက ၇ ႀကိမ္ေျမာက္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံတကာက အႏုပညာရွင္ ၇ ေယာက္ကိုဖိတ္ၿပီး အခ်ိန္ၾကာၾကာေနခိုင္းၿပီး ျပည္သူလူထုနဲ႔ဆက္ႏႊယ္တဲ့ အႏုပညာတခုခုကို လုပ္ေစခ်င္တယ္။ အဲဒီမွာ က်မက စဥ္းစားထားၿပီးသား ရွိတယ္။ ဘာလဲဆိုေတာ့ လမ္းေပၚမွာလုပ္ရတဲ့ လမ္းအႏုပညာေပါ့ အျပင္က လူသြားလူလာ မ်ားတဲ့ ေနရာကိုေရြးၿပီ အႏုပညာတခုလုပ္ခ်င္တယ္။ အဲလိုလုပ္ရင္ လူေတြနဲ႔ထိေတြ႕ၿပီး စကားေျပာလို႔ ရမယ္ေပါ့။ အဲဒါကိုေရြးလိုက္တယ္။ ဒါလုပ္လို႔ရမလားဆိုေတာ့ ရတယ္တဲ့။ စၿပီးေျပာတုန္းက သူတို႔ကို ပန္းၿခံလို ေနရာတခုမွာ နံရံတခုရွာခိုင္းထားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပႆနာက ရာသီဥတုက အရမ္းေအးလာၿပီ ဆိုေတာ့ အျပင္မွာရပ္ၿပီးဆြဲဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ဘူး။ ေန႔တိုင္းဆြဲရမွာေလ။ ေနာက္တခုက နံရံရဖို႔ ခက္တယ္။ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ေနရာမွာ လုိခ်င္တဲ့ အေနအထားနဲ႔ နံရံရဖို႔မလြယ္ဘူး။ အဲဒါနဲ႔ လမ္းေဘးမွာပဲ ရွိတဲ့ ဂယ္လယ္ရီတခုမွာ နံရံေတာ့မရႏုိင္ဘူး ကင္းဗတ္စ္ အႀကီးႀကိီးစီစဥ္ေပးမယ္။ ျဖစ္လားေပါ့။ က်မကလည္း ျဖစ္ပါတယ္ဆိုၿပီး အဲဒီမွာပဲ လုပ္ျဖစ္တယ္။ အဲဒါကို ဒီျပပြဲမွာ အဓိကထားၿပီး ျပဖို႔ စဥ္းစားလိုက္တယ္။ ဒီကားႀကီးက အားေကာင္းတယ္ေလ။ ဆိုဒ္အရေကာ အေၾကာင္းအရာအရေကာ အားလံုး အဆင္ေျပတယ္။ တျခားအေၾကာင္းအရာေတြပါ ေရာၿပီးလုပ္မလို႔ပဲ ဒါေပမယ့္ အဲဒီကား ႀကီးကိုပဲ ေထာက္ပံ့မယ့္ ကားေတြ လုပ္ရင္ ပိုေကာင္းမယ္။ ကိုယ့္စိတ္ထဲမွာလည္း စဥ္းစားထားတာေတြရွိေနတာနဲ႔ လုပ္ျဖစ္သြားတာ။

ေမး။     ။ ဒီပန္းခ်ီကားႀကီးက နည္းနည္း ပိုစတာဆန္တယ္ ထင္တယ္ေနာ္။

ေျဖ။     ။ ဟုတ္တယ္။ သူက Street work ျဖစ္တဲ့အတြက္ ပိုစတာပံုစံေပါ့။

ေမး။     ။ မေခ်ာအိရဲ႕ ေပါ့ထရိတ္ (ကိုယ္တိုင္ေရးပံုတူ) အေၾကာင္းလည္း ရွင္းျပေပးပါဦး။

ေျဖ။     ။ က်မဆြဲတဲ့ ေပါ့ထရိတ္ေတြမွန္သမွ်က က်မရဲ႕ ပါေဖာမင့္ေတြေပၚမွာ အေျခခံတယ္။ ပါေဖာမင့္ လုပ္ရင္းနဲ႔ရလာတဲ့ တခ်ိဳ႕ကို ပန္းခ်ီကားအျဖစ္အသက္သြင္းတာ။ ဒီပံုကေတာ့ က်မပထမဆံုး လုပ္တဲ့ ပါေဖာမင့္ကို ပန္းခ်ီအျဖစ္အသက္ ျပန္သြင္းတာပါ။ ဒါေပမယ့္ ပန္းခ်ီအေနနဲ႔မဟုတ္ေတာ့ ပန္းခ်ီအေနနဲ႔ ပံုစံတမ်ိဳးဆို ဘယ္လိုခံစားရမလဲ ဆိုၿပီး လုပ္ၾကည့္တာ။ တကယ္က က်မက မ်က္ႏွာကိုႀကိဳက္တာ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္လည္ပင္းကို ကိုယ္ကိုင္ထားတဲ့ ပံုစံကို ႀကိဳက္တာ ပံုမွာေတြ႕မွာေပါ့။ ဘယ္လိုေခၚမလဲ စိတ္ဓာတ္က်ေနတဲ့ အပိုင္း၊ ဘယ္လိုမွ အားမရွိေတာ့တဲ့ အခ်ိန္မွာ ျပန္ၿပီးေတာ့ ထူကိုထူရမယ္ဆိုတာကို ေျပာခ်င္တာ။ လည္ပင္းႀကီးကို အရွည္ႀကီးဆြဲထားတာ ေတြ႕မွာေပါ့။ အဲဒီလည္ပင္းေနရာကို အဓိက ဆြဲခ်င္လို႔ ဒါႀကီးတခုလံုးကိုထည့္ဆြဲတာ။

ေမး။     ။ ဒီပြဲမွာ ေျမအိုးကေလးေတြ သံုးၿပီး အင္စေတာ္ေလးရွင္း လုပ္ျပထားတာလဲ ေတြ႕ရတယ္။ ေျပာျပပါဦး။

ေျဖ။     ။ အင္စေတာ္ေလးရွင္းကေတာ့ က်မလုပ္ခဲ့သမွ် အႏုပညာထဲမွာ အနည္းဆံုးလို႔ေျပာလို႔ ရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွ လုပ္ျဖစ္တာေပါ့။ ဒီႏွစ္ထဲက်မွ လုပ္ျဖစ္တာ။ သၾကားပန္းပု (စင္ကာပူတြင္ ျပသခဲ့သည့္ သၾကားျဖင့္ တည္ေဆာက္ေသာ ၇ေပ x ၁၁ေပ အရြယ္ ေက်ာင္းေဆာင္ အင္စေတာ္ေလးရွင္း) က ပထမ ဆံုးပဲ။ ခု အိုးေလးေတြ ကေတာ့ ဒုတိယေပါ့။ အရမ္းစိတ္ဝင္စားခဲ့တဲ့ အလုပ္တခုပါပဲ။ ဒီအိုးေလးေတြ လုပ္ျဖစ္တာက ဒီလို အမွန္ကေတာ့ ပန္းခ်ီကားေပၚမွာ ဆြဲတယ္ဆိုတာက ေဘာင္ရွိတယ္ေပါ့ေနာ္။ တခ်ိဳ႕ ဟာေတြဆို ေျပာခ်င္တာကို ေျပာလို႔မရဘူး။ ကိုယ့္လက္က မလိုက္ႏိုင္တာလည္း ပါမယ္ေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ပန္းခ်ီကား မဟုတ္ဘဲ ဘယ္လိုေျပာႏုိင္မလဲဆိုတာ စိတ္ကူး ေနရင္း တေန႔ေစ်းသြားေတာ့ အိုးေလးေတြ သြားေတြ႔တယ္။ ေန႔စဥ္သံုးပစၥည္းေတြကို အႏုပညာ ပစၥည္း အျဖစ္ ဖန္တီးခ်င္တယ္။ အဲဒီမွာ ဒီအိုးေလးကို ေတြ႕ၿပီး အိုးကေလးထဲကို ေနထိုးေနတာ သြားေတြ႕တယ္။ ကိုယ္ၾကည့္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေနေရာင္က အထဲမွာ အကြက္ေလးျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီေနကြက္ ေလးက က်မကို ပန္းခ်ီဆြဲဖို႔ စိတ္ကူးျဖစ္ေစခဲ့တယ္ ေျပာရမွာေပါ့။ အဲဒီတုန္းက အခက္အခဲျဖစ္ေနတာကို သူက ေျဖရွင္းေပး သလိုျဖစ္သြားတာ။ ဒီအိုးေလးထဲမွာ ဆြဲရရင္ ေကာင္းမွာပဲ ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးရခဲ့တာ။ ေနာက္ တရက္က်ေတာ့ ေအာက္ထပ္မွာဆြဲေနရင္း မ်က္စိေညာင္းလို႔ ေျမၾကီးကို ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဒီခဲလံုးေလး ေတြကို သြားေတြ႕တယ္။ အဲဒီခဲလံုး ေလးေတြေပၚက မ်က္ႏွာျပင္ မညီတာေလးေတြကိုေတြ႕တယ္။ အမွန္ေတာ့ အိုးေလးထဲမွာ မ်က္ႏွာေလးေတြကို ဆြဲေနတာ။ အဲဒီအခ်ိန္ ဒီခဲလံုးေလးကိုေတြ႕ေတာ့ အဲဒါေလး တလံုးကို ေရေဆးၿပီး အဲဒီေပၚမွာ မ်က္ႏွာေလးကို ဆြဲၾကည့္မိတယ္။ အဲဒါကို အရမ္းသေဘာက်သြားတယ္။ မညီညာတဲ့ မ်က္ႏွာေလးေတြဆိုေတာ့ မ်က္ႏွာရဲ႕ Expression ကလည္း ေအာ္တို အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္လာတယ္။ အဲဒါနဲ႔ က်မ ခဲလံုးေလးေတြကိုေကာက္ၿပီး ေရေဆးၿပီး ေရးျဖစ္ သြားတာ။ ဒါကေတာ့ အင္စေတာ္ေလးရွင္းလို႔ လည္းေျပာလို႔ရတယ္။ Mix media ေပါ့။ ၾကားခံပစၥည္း လည္းသံုးတယ္ ပန္းခ်ီလည္း သံုးထားတယ္။

ေမး။     ။ အခု ျပပြဲမွာ ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာ ေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ကား တကား ေတြ႕မိတယ္။ အဲဒီကားတကားတည္း ရီရယ္လစ္ဇင္နဲ႔ နီးစပ္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အိတ္စ္ပရက္ရွင္ေတြ ၾကားမွာ ခုလိုကား မ်ိဳးဘာေၾကာင့္ ထည့္ျပထားတာလဲ သိပါရေစ။

ေျဖ။     ။ ေၾသာ္ တကယ္တမ္းေတာ့ အဲဒါျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာ အထဲမွာမရွိဘူး၊ တ႐ုတ္မွာေရာက္ ေနတယ္။ တ႐ုတ္မွာ ပါေဖာမင့္ တခုလုပ္ေနတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ေနတယ္။ အင္တာနက္ကေန ေန႔စဥ္ ေတြ႕ေန ျမင္ေန ၾကားေနရတာေတြေတာ့ ရွိတာေပါ့။ အဲဒီလို အင္တာနက္က သိရတဲ့ သတင္းေတြကေန အမစိတ္ကို ထိခိုက္ ေစတယ္။ အမွန္ေတာ့ ဓာတ္ပံုရွိၿပီးသား။ ဘုန္းႀကီးတပါးတည္းနဲ႔ အေရွ႕မွာ စစ္သားေတြေပါ့။ ခု အတုိင္းကို အစ္မ သိပ္မႀကိဳက္ေတာ့ဘူး။ သိပ္ တိုက္႐ိုက္ႀကီးျဖစ္ေနတယ္။ အေပၚပိုင္းမွာ စစ္သားမွန္း သိသာေစတဲ့ ေခါင္းေလးေတြ ေသနတ္ေတြ ေတြ႕တယ္မဟုတ္လား။ အဲဒါေတြကို အမည္းအျပည့္ ခ်ယ္ပစ္ခ်င္ေနတယ္။

ေမး။     ။ မေခ်ာအိ ပါေဖာမင့္လုပ္ရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ပန္းခ်ီေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူရဲ႕အစိတ္အပိုင္းေတြ မ်က္ႏွာေတြ လက္ေတြ ေျခေထာက္ေတြကို အၿမဲ သံုးေလ့ရွိတာေတြ႕ရတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေျဖ။     ။ အဲဒါကိုယ့္ကိုယ္ကုိယ္ေတာင္ ေမးျဖစ္တယ္။ အဲဒီအစိတ္အပိုင္းေတြကို သေဘာက်တာမ်ိဳး ေပါ့။ အမွန္ေျပာရရင္ က်မကိုလႊမ္းမိုးတဲ့ နံပါတ္ ၁ အခ်က္က က်မက တက္တူး အရမ္းႀကိဳက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပါေဖာမင့္ လုပ္ျဖစ္ရင္ မ်က္ႏွာေတြ လက္ေတြမွာ အဲဒီအစိတ္အပိုင္းေတြကို ဆြဲတယ္။ အဓိပၸာယ္က ႐ိုး႐ိုး ေလးပါ။ ငါလုပ္ေနတာ တေယာက္တည္းမဟုတ္ဘူး။ လက္လွမ္းေနရင္လည္း လက္တခုတည္း မဟုတ္ဘူး။ လူေတြ အမ်ားၾကီးလွမ္းေနတယ္ေပါ့။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းဘာဆြဲဆြဲ အဲဒါေလးေတြ အမ်ားႀကီး လုပ္ျဖစ္သြားတာ။ ခႏၶာေဗဒ ပံုစံမွန္မွန္နဲ႔ဆြဲထားတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး လူပံုမွန္းသိရံုပါပဲ။

ေမး။     ။ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ အႏုပညာဖန္တီးရတဲ့ အေနအထား လြတ္လပ္မႈကို ဘယ္လို သံုးသပ္ခ်င္ ပါသလဲ။

ေျဖ။     ။ အမွန္အတုိင္းေျဖရရင္ အထဲမွာေကာ အျပင္မွာေကာ ဘယ္မွာမွ အႏုပညာ ဖန္တီးရတာ လြတ္လပ္တယ္လို႔ မရွိေသးပါဘူး။ တခ်ိဳ႕က အျပင္ေရာက္လို႔ ငါတို႔ေတာ့ လြတ္လပ္ၿပီ လို႔ထင္ေကာင္း ထင္မယ္။ က်မကိုေမးရင္ေတာ့ က်မက အထဲျဖစ္ျဖစ္ အျပင္ျဖစ္ျဖစ္ လြတ္လပ္တယ္ လုိ႔ကို မခံစားရပါဘူး။ ဒါကေတာ့ က်မရဲ႕ ျပႆနာေပါ့ေလ။ အျပင္ကို စစခ်င္းထြက္လာတုန္းကေတာ့ ငါလြတ္လပ္ၿပီ၊ ငါလုပ္ခ်င္တာ လုပ္လို႔ ရၿပီဆိုေပမယ့္ အေၾကာက္တရားက က်မေက်ာမွာ ကပ္ပါ လာေနတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္က်မတို႔ဖန္တီးတဲ့ အႏုပညာတိုင္းမွာ ဘယ္သူကမွ ကိုယ့္ကို ဆင္ဆာမလုပ္ခင္ ကိုယ့္ဘာသာ ဆင္ဆာလုပ္မိေနတတ္တယ္။ က်မတို႔က ကိုယ့္အိမ္ကိုယ္ အၿမဲျပန္ေနၾကတာ ဆိုေတာ့ … အၿမဲထည့္ၿပီး အဲဒါႀကီးကိုစဥ္းစားေနတာဆိုေတာ့။

ေမး။     ။ ျပည္တြင္းက ပန္းခ်ီဆင္ဆာေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ကိုယ္ပိုင္ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေျပာပါဦး။

ေျဖ။     ။ ကိုယ္ပိုင္ထင္ျမင္ခ်က္ဆိုရင္ေတာ့ မရွိရင္ေကာင္းတာေပါ့ေနာ္။ အႏုပညာဆိုတာ လြတ္လြတ္ လပ္လပ္ ဖန္တီးခြင့္ရရင္အေကာင္းဆံုးေပါ့။ လြတ္လပ္မႈမရွိဘူးဆိုရင္ သူဖန္တီးခ်င္သေလာက္ ျဖစ္မလာ ႏိုင္ဘူးေပါ့။

ေမး။     ။ ပါေဖာမင့္ေတြ အင္စေတာ္ေလးရွင္းေတြ လုပ္ေနတဲ့ သူတေယာက္အေနနဲ႔ လက္ရွိျမန္မာျပည္တြင္းက အႏုပညာဖန္တီးမႈေတြကို ဘယ္လိုသေဘာရလဲ။

ေျဖ။     ။ အဲဒီတခုက ေတာ္ေတာ္အံ့ၾသဖို႔ေကာင္းတယ္။ က်မတို႔ ႏိုင္ငံက အႏုပညာ သမားေတြက တျခားႏိုင္ငံေတြထက္စာရင္ အဆက္အသြယ္ကအစ လုပ္ရကိုင္ရတာ အခက္အခဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနတဲ့ၾကားက အႏုပညာလုပ္ငန္းေတြမွာ အထူးသျဖင့္ စာေပ တို႔ ႐ုပ္ရွင္တို႔နဲ႔ယွဥ္ရင္ ပန္းခ်ီက တကယ္ကိုရင္ေဘာင္ တန္းႏိုင္တယ္။ ျပတ္မက်န္ခဲ့ဘူး။ က်မတို႔ အႏုပညာသမားေတြမွာ ေနာက္ကပံ့ပိုးမယ့္သူ မရွိဘူး။ ကိုယ့္အားပဲ ကိုယ္ကုိးေနရတာ။ အခက္အခဲေတြ အမိ်ဳးမ်ိဳးရွိတဲ့ၾကားက အမီလိုက္ႏိုင္တယ္။ ကြာလွလည္း နည္းနည္းေပါ့။

ေမး။     ။ ကေလးပန္းခ်ီလည္း သင္တယ္ဆိုေတာ့ ကေလးေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေမးခ်င္ပါတယ္။ ကေလး တိုင္းက ပန္းခ်ီဆြဲတယ္လို႔ ၾကားဖူးတယ္ ဟုတ္ပါသလား။

ေျဖ။     ။ ဟုတ္တာေပါ့။ ကေလးတိုင္းက ပန္းခ်ီဆြဲၾကတယ္။ ကေလးေတြက သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ခံစားရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို စကားနဲ႔ မေဖာ္ျပတတ္ေတာ့ အ႐ုပ္ကေလးေတြဆြဲျပတာ။ အဲဒီကမွတဆင့္ ကိုယ္က သူဘာျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ သိရတာ။ ဒါေၾကာင့္ ကေလးတိုင္းက ပန္းခ်ီဆြဲတယ္လို႔ေျပာတာ။ သုေတသနတခု အရဆိုရင္ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ေလာက္ ထိကေလးတိုင္း ပန္းခ်ီဆြဲၾကတယ္။ ေက်ာ္မွသာ သူသန္ရာသန္ရာ ခြဲသြားတယ္။ က်မသင္ဖူးတဲ့ ကေလးေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္လည္း အဲဒီအတိုင္းပဲေတြ႕ရတယ္။ တခ်ိဳ႕ဆို ကေလးဘဝမွာ အရမ္း ပန္းခ်ီေတာ္တယ္။ အသက္ ၁၂ ႏွစ္ေက်ာ္လာေတာ့ လံုးဝ ပန္းခ်ီကိုလွည့္ မၾကည့္ေတာ့တာမ်ိဳးေပါ့။ သူတို႔ အႀကိဳက္ေတြကို သူတို႔ သိသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ ပန္းခ်ီကို ဆြဲခ်င္မွ ဆြဲေတာ့တာေလ။

ေမး။     ။ ကေလးပန္းခ်ီသင္တဲ့ အလုပ္ကို ဘာလို႔ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာလဲ။

ေျဖ။     ။ “ကေလးပန္းခ်ီ” က ဖန္တီးမႈနဲ႔ ေဝဖန္ပိုင္းျခား ႏုိင္မႈကိုေပးတယ္။ ဒါက သိပ္အေရးႀကီးပါလား ဆိုတာ ေဖေဖကေနတဆင့္ သိလာတယ္။ ေနာက္ ကိုယ္က စာသင္ရတာလည္း ဝါသနာပါတယ္။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကလည္း ပန္းခ်ီဆြဲတယ္။ အႏုပညာနဲ႔လည္း ခြဲမထြက္ လို႔ ဒါပဲလုပ္ျဖစ္သြားတာပါ။

ေမး။     ။ ျမန္မာျပည္က ကေလးေတြနဲ႔ တျခားႏိုင္ငံေတြက ကေလးေတြ ဘယ္လိုကြာျခားလဲ ဆိုတာေလး ျမင္သလို ေျပာေပးပါဦး။ ဖန္တီးႏိုင္မႈ စြမ္းအားကေတာ့ ကေလးဆိုတာ တူတူပဲလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက သူတို႔ေတြ ရၾကတဲ့ အခြင့္အေရးျခင္းယွဥ္ၿပီး ေျပာျပေပးပါလား။

ေျဖ။     ။ အခြင့္အေရးကေတာ့ ကြာတာေပါ့။ အပံုႀကီးကြာတာေပ့ါ။ တကယ္တမ္းက စနစ္ေကာင္းဖို႔ လိုတာကိုး။ စနစ္ေကာင္းရင္ အဲဒီစနစ္ေအာက္က တၿပံဳႀကီး ေကာင္းစားမယ္။ စနစ္မေကာင္းရင္ အဲဒီ စနစ္ေအာက္က တၿပံဳႀကီး ဒုကၡေရာက္ရတာပဲ။ က်မတို႔ဆီမွာက အခြင့္အေရးလည္း မရဘူး။ ေပးရေကာင္း မွန္းလည္း မသိဘူး။ အနည္းဆံုး ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ယံုၾကည္မႈရွိတာခ်င္းကို ကြာတယ္။ ျမန္မာျပည္က ေက်ာင္းေတြမွာ ပန္းခ်ီလို႔ေျပာလိုက္ရင္ မရွိဘူးေတာ့မဟုတ္ဘူး။ ၿပိဳင္ပြဲ ဝင္ဖို႔အတြက္ တပြဲတိုးပဲ … ေက်ာင္းသင္ခန္းစာထဲမွာ နည္းနည္းပါးပါး ပါေပမယ့္ အဲဒါက ကေလးေတြအတြက္ ေသေသခ်ာခ်ာ ထည့္ဆြဲထားတဲ့ သင္ခန္းစာမ်ိဳးမဟုတ္ဘူး။ စနစ္က ေခတ္မမီဘူးဆိုေတာ့ ဘက္ေပါင္းစံုကေနၿပီး ျဖည့္ရမွာမ်ိဳးေတြ ရွိေသးတယ္ ဆိုရမွာေပါ့။

ေမး။     ။ မေခ်ာအိလက္ရာ ပထမဆံုး အင္စေတာ္ေလးရွင္း သၾကား ဗိမာန္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ထူးျခားတာေလးေတြ ေျပာျပပါဦး။

ေျဖ။     ။ အဲဒါလုပ္တုန္းက ပုရြက္ဆိတ္ေတြ အမ်ိဳးစံုလာတယ္။ အၾကာႀကီးမေနဘူး။ လာတယ္ သယ္တယ္ ျပန္တယ္။ ကိုယ္ ေမွ်ာ္လင့္တာက ပုရြက္ဆိတ္နဲ႔ ယင္ေကာင္ေလာက္ပဲ ေမွ်ာ္လင့္တာ။ သံုးရက္ ေျမာက္ထိ ဘာမွ မျဖစ္ဘူး။ ေလးရက္ေျမာက္က်ေတာ့ ပ်ား တေကာင္တည္းလာတယ္။ ေနာက္ေန႔လည္း က်ေရာ ေသာင္းနဲ႔ခ်ီၿပီးကို လာတာ။ အထဲကို လံုးဝဝင္လို႔မရေတာ့ဘူး။ က်မက တဲႀကီးထိုးၿပီးလုပ္တာ။ အဲဒီထဲမွာ ပ်ားေတြ။ အဲဒါေတြကို မီးခိုးမႈိင္း တိုက္ထုတ္လိုက္ရတာေလ။ ကိုယ္က စိတ္မေကာင္းဘူး။ ကိုယ္လုပ္တာက ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္၊ အဲဒါလုပ္ဖို႔ ကိုယ္က သူတို႔ကို သတ္ရသလို ျဖစ္ေနတာ။

ေမး။     ။ ဒီအင္စေတာ္ေလးရွင္းမွာ သၾကားကိုဘာေၾကာင့္ေရြးျဖစ္တယ္ဆိုတာေလး ေျပာပါဦး။

ေျဖ။     ။ သၾကားကိုဘာလို႔ေရြးလဲ ဆိုေတာ့ သၾကားရဲ႕ ဂုဏ္သတၱိကိုႀကိဳက္လို႔။ သူက ထိလြယ္ ခိုက္လြယ္တယ္။ ပူရင္လည္းေပ်ာ္ ေရထိရင္လည္းေပ်ာ္တဲ့ အမ်ိဳးေလ။ ၿပီးေတာ့ က်မလုပ္တဲ့ ပစၥည္းကိုက အဲဒီလို အဓိပၸာယ္မ်ိဳးသက္ေရာက္ေအာင္ လုပ္ခ်င္တာျဖစ္တဲ့အတြက္ သံုးတဲ့ပစၥည္းကိုလည္း အဲလို ထိခိုက္လြယ္တာမ်ဳိးကို ေရြးလိုက္တယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ ေန႔စဥ္သံုးေနတဲ့ ပစၥည္းေတြထဲက လူေတြ သတိမျပဳမိတဲ့၊ အႏုပညာပစၥည္းလို႔ ထင္မထားတဲ့ ပစၥည္းကို သံုးတာပါ။ ေနာက္ေတာ့ တျဖည္းျဖည္း ပ်က္စီးသြားတယ္ ဆိုတာမ်ိဳးကို ျပခ်င္လို႔ကိုေရြးတာ။

ေမး။     ။ ၿပီးသြားတဲ့အခ်ိန္မွာ၊ ၿပိဳက်သြားတဲ့ အခ်ိန္မွာ ခံစားခ်က္က … ။

ေျဖ။     ။ ၿပိဳတဲ့ အဆင့္ကိုျမင္တိုင္း ျမင္တိုင္း အရမ္းစိတ္တိုင္းက်တယ္။ ေက်နပ္တယ္။ က်မျဖစ္ေစ ခ်င္တဲ့ ပံုစံအတုိင္း ျဖစ္တယ္။ တကယ္က က်မက ဒီအလုပ္ကို မွန္းဖို႔ပဲတတ္ႏိုင္တယ္ေလ။ လုပ္ၾကည့္႐ံုေလး လုပ္ၾကည့္မလို႔။ ဒါလုပ္ဖို႔က စင္ကာပူေဒၚလာ ၇၀၀၀ ကုန္ပါတယ္။ ကုန္တာကေတာ့ စင္ကာပူ အစိုးရက ကုန္တာပါ။ ဒီ ၇၀၀၀ ကုန္တာကို ေနာက္ဆံုးမွာ ဒီေလာက္ေလးပဲ က်န္ခဲ့တယ္။ ဒီဟာၿပိဳက်ဖို႔ကို ၂ လခြဲ ၾကာသြားတယ္။ သူ႔ရက္နဲ႔ သူ အဆင့္ဆင့္ ၿပိဳက်တာေပါ့ေနာ္။ ကုိယ္က ဗိသုကာလည္း မဟုတ္ဘူး ပန္းခ်ီပဲသိတာေလ။ ကိုယ့္ဘာသာ စိတ္ကူးထဲမွာဆြဲၿပီး ဗိသုကာေတြနဲ႔ တိုင္ပင္ရတယ္။ သၾကားက ၅. ၅ တန္ ကုန္တယ္။ အဲဒါရဖို႔ ၁၀ ရက္ေလာက္ Volunteer ၄၅ ေယာက္ေလာက္နဲ႔ ခ်က္လိုက္ ရတယ္။

ေမး။     ။ ေနာက္ဆံုးအေနနဲ႔ ခု ျပတဲ့ ပန္းခ်ီျပပြဲနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ တခုခု ေျပာျပေပးပါဦး။

ေျဖ။     ။ အဓိကကေတာ့ လက္ရွိျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ အေျခအေနကို ကိုယ္ခံစားရသလို လူတေယာက္အေနနဲ႔ ခံစားၿပီး တင္ဆက္ထားတယ္ ဆိုတာပါပဲ။ ေနာက္တခုက က်မ သြားတဲ့ ေနရာတိုင္းမွာ ဘာသိရလဲဆိုေတာ့ လူေတြက တကယ့္ အတြင္းက်က် ဘယ္သူမွ မသိၾကဘူး။ အေပၚယံေလာက္ပဲ သိတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ က်မကိုယ္က်မ အႏုပညာသမား တေယာက္ အေနနဲ႔ စကားပါးသူ (Messenger) အျဖစ္ အၿမဲခံစား ရတယ္။ သူတို႔ေတြက အေပၚယံျဖစ္ေနတာ ေလာက္သာ သိၾကတယ္။ စစ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္တယ္၊ အန္တီစု ႏိုဗဲလ္ဆုရတယ္။ ဒီေလာက္ပဲသူတို႔သိတယ္။ က်မတို႔ ေန႔စဥ္ ေနထိုင္ေနရ တဲ့ အခက္အခဲ ျပႆနာေတြကို သူတို႔ မသိဘူး။ ေနာက္ဆံုး အဲဒီ နာမည္ ႏွစ္ခုသာ သူတို႔ သိရင္သိမယ္ ျမန္မာျပည္ဆိုတာကို သူတို႔ မသိဘူး …။ အဲဒီေတာ့ က်မ လုပ္တိုင္း လုပ္တိုင္းမွာ ပန္းခ်ီဆြဲတာထက္ စကားေျပာတာ ပိုမ်ားတယ္။ ငါတို႔ ဘယ္လိုစားရတာ၊ ဘယ္လိုေနရတာ၊ မီးက ဘယ္လိုပဲရတာ၊ ငါတို႔ရဲ႕ ပညာေရးက ဘယ္လို .. စသည္ျဖင့္ေပါ့ …။ က်မတတ္ႏိုင္တဲ့ အႏုပညာနဲ႔ Messenger တေယာက္ လုပ္ေန တာပါလို႔ … ။     ။

 
Facebook Video Blog
ကာတြန္း
ကာတြန္း
စစ္သည္ေတာ္ စာမ်က္ႏွာ
Ads-for-Cmnat224tg
  • အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
  • သူ႔အေတြး သူ႔အျမင္

ဒီမိုကရက္တစ္ ယဥ္ေက်းမႈ တည္ေဆာက္ၾကပါစို႔

ျမန္မာျပည္ စာနယ္ဇင္းေလာက အတြက္ အံ့အားသင့္စရာေကာင္းေသာ၊ သို႔ေသာ္ ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ေကာင္းေသာ သတင္းတပုဒ္ကို ယခုရက္ပိုင္းတြင္ ၾကားလိုက္ရသည္။ ျပည္ပအေျခစိုက္

အျပည့္အစံုသို႔

ဆႏၵမေစာၾကပါႏွင့္

ဧရာဝတီျမစ္ဆံု ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီးအား သမၼတ ဦးသိန္းစိန္မွ ဆိုင္းငံ့ေၾကာင္း ေၾကညာခ်က္သည္ ျမန္မာ တမ်ိဳးသားလုံး၏ ညီညြတ္မႈေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈရသည္ဟု ေျပာရပါမည္။

အျပည့္အစံုသို႔

Donate to Irrawaddy

ေငြလဲႏႈန္း

ေအာက္တိုဘာ ၀၆၊ ၂၀၁၁
us ေဒၚလာ = ၈၃၀ က်ပ္
th ဘတ္ = ၂၅.၆ က်ပ္