ေဒးေပါက္က အမွတ္တရ ရွစ္ေလးလံုး

က်ေနာ္က ခရမ္းမွာ ေခတၱ တိမ္းေရွာင္ ေနခ်ိန္၊ ရန္ကုန္က ေမေမ ဆုိင္းမဆင့္ ဗုံမဆင့္ လုိက္လာသည္။ မ်က္ႏွာက စုိးရိမ္ ထိတ္လန္႔မႈ ေတြကုိ ျမင္လုိက္သည္ႏွင့္ တခုခုေတာ့ ျဖစ္ၿပီဆုိတာကုိ သိလုိက္သည္။

irr-aungzaw
ဧရာဝတီ မဂၢဇင္း တည္ေထာင္သူ၊ အယ္ဒီတာ ေအာင္ေဇာ္သည္ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုတြင္ သမိတ္ေမွာက္ ေက်ာင္းသား တဦးအျဖစ္ ဆႏၵျပခဲ့ ၿပီးေနာက္ အင္းစိန္ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ ေခတၱဖမ္းဆီး ညႇဥ္းပန္းျခင္း ခံခဲ့ရသည္။ စစ္အာဏာ သိမ္းၿပီး ရက္ပိုင္းတြင္ စစ္ေထာက္လွမ္းေရး၏ လုိက္လံ ဖမ္းဆီးမႈေၾကာင့္ ထုိင္း - ျမန္မာ နယ္စပ္သို႔ တိမ္းေရွာင္ခဲ့သည္။
ေခတၱတည္းခုိေနေသာ အမ်ဳိးမ်ား၏ အိမ္ေပၚမွာ ထုိင္မိသည္ႏွင့္ “သူတုိ႔ မေန႔ညက အိမ္မွာ သားကုိ လာရွာတယ္” ဟု ေျပာသည္။

“ေထာက္လွမ္းေရးေတြ မင့္ဓာတ္ပုံျပၿပီး လုိက္ရွာေနတယ္” ဟု ခင္မင္သည့္ ရပ္ကြက္ေကာင္စီ၀င္တခ်ိဳ႕က ႀကဳိေျပာခဲ့၍ ခရမ္းကုိ သြားၿပီး တိမ္းေရွာင္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ (မတ္လ အေရးအခင္းႏွင့္ အင္းစိန္ကုိ ခဏေရာက္ခဲ့ဘူးသျဖင့္ ျပန္သြားခ်င္စိတ္ လုံး၀မရွိပါ)

၁၉၈၈ တြင္ နာမည္ႀကီးခဲ့ေသာ ဇြန္ အေရးအခင္း၌ ၀င္ႏႊဲခဲ့ဖူးသည့္ က်ေနာ္ႏွင့္ ရန္ကုန္ကသူငယ္ခ်င္းေတြ အားလုံး ကုိယ္ေရာင္ ေဖ်ာက္ၾကသည့္ ကာလ။ ေျမနီကုန္း အေရးအခင္းၿပီးေနာက္ပုိင္း ေထာက္လွမ္းေရးက အားလုံးကုိ လုိက္ဖမ္းေနသည့္ ကာလ။

ဒီအတိုင္းဆိုလ်င္ ခရမ္းတြင္ တိမ္းေရွာင္ေနရန္က သိပ္မလြယ္ေတာ့။ ကံေကာင္းသည္ဟု ဆုိရမည္။ အမ်ဳိးေတြ အိမ္တြင္ ေဒးေပါက္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ ေရာက္ေနသည္။ ဆရာေတာ္က ၿပဳံးၿပဳံးႏွင့္ က်ေနာ္ႏွင့္ ေမေမ၏ ျဖစ္စဥ္ကုိ နားေထာင္ၿပီး “ဒါဆုိ ငါနဲ႔ ေက်ာင္းကုိ လုိက္ခဲ့” ဟု ဆုိကာ ဘုန္းႀကီးက ေက်ာင္းသားကုိ ပင့္သြားေတာ့သည္။

ေဒးေပါက္ကုိ အဲဒီခ်ိန္မွာ ေရလမ္းကပဲ သြားၾကသည္။ ဆရာေတာ္က သူ႔ကုိယ္ပုိင္ စက္ေလွႏွင့္။ ေမာင္းသူကလည္း ဦးပဥၨင္းႀကီး သကၤန္းႀကီး တလႊားလႊား။ အသားက သပိတ္ေရာင္၊ သြားက ေခါေခါ။ လမ္းမွာ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ စက္ေလွကုိ လူေတြက ျမင္ေတာ့ အရုိေသျပဳ၊ ၀တ္ျပဳၾကသည္။ ဆရာေတာ္ ပါလာသည့္အတြက္ ျဖစ္သည္။

ေက်ာင္းက စိမ္းစုိေနေသာ စပါးခင္းမ်ား၏ အလယ္တြင္ ထီးတည္းႀကီး။ ေဒးေပါက္ရြာက ေက်ာင္းႏွင့္ဆုိလွ်င္ မနီးမေ၀း။ က်ေနာ့္ အမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ဆရာေတာ္က အလြန္ရင္းႏွီးေတာ့ ဆရာေတာ္က က်ေနာ့္ကို ေရွာင္ပုန္းဖုိ႔ စီစဥ္ေပးျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ေန႔ မနက္ လင္းေသာအခါ ဆရာေတာ္က ဆြမ္းစားၿပီးသည္ႏွင့္ သင္တုန္းဓားဆြဲၿပီး လာခဲ့ဟုဆုိကာ ေခါင္းရိပ္၍ သကၤန္းစီးေပးလုိက္သည္။ အေကာင္းဆုံး ကာကြယ္နည္းပဲ ဆုိၾကပါစုိ႔။ ဆရာေတာ္က ၿမဳိ႕နယ္ သံဃမဟာနာယကဥကၠ႒ဆုိေတာ့ စည္းကမ္းကုိ ဘယ္လုိ ခ်ဳိးေဖာက္ရမည္ဆုိတာကုိ သိေနပုံရသည္။ မဆလ အစုိးရကုိလည္း စိတ္ထဲက မၾကည္မလင္ ရွိေနပုံရသည္။

ဆရာေတာ္က ခရီးထြက္တာမ်ားေတာ့ ေက်ာင္းတြင္ က်ေနာ္၊ စက္ေလွေမာင္းေသာ ဦးပဥၨင္းႀကီး ၊ အာဂႏၱဳ ဦးပဥၨင္းတပါးႏွင့္ ေက်ာင္းသားေလးေတြသာ ရွိသည္။ ပ်င္းစရာ အလြန္ေကာင္းေသာ ေန႔ရက္မ်ားဟု ဆုိရမည္။ ဆြမ္းခံမထြက္ရ ဆုိေသာအခါ ေက်ာင္းသားမ်ား ခံေပးေသာ ဆြမ္းကုိသာ ဘုဥ္းေပးရသည္။ ေန႔စဥ္လုိလုိ ပဲ မ်ိဳးစံုကိုသာ ဘုဥ္းေပးရသည္။

အေရးႀကီးသည္က သတင္း၊ သတင္းငတ္ေနသည္။ ေက်ာင္းအုိႀကီးမွာ ေရဒီယုိလည္း မရွိပါ။ ညစဥ္လုိလုိ ေျပာင္းဖူးဖက္ ေဆးေပါ့လိပ္ႀကီးႏွင့္ လာလာလည္ေသာ ေတာင္သူႀကီး တဦးက ေနာက္ဆုံးတြင္ က်ေနာ္ ကုိရင္ႀကီး၏ ညည္းညဴသံကုိ ၾကားသြားကာ သူ႔အိမ္မွ (ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက ျဖစ္ဖုိ႔ မ်ားသည္) ေရဒီယုိ အစုတ္ႀကီးကုိ မ ခ်လာသည္။ ေက်ာင္းတြင္ စက္ေလွေမာင္းေသာ ဦးပဥၨင္းႀကီးက ေရဒီယိုကုိ ျပင္ေတာ့သည္။ သူ အဲဒီလို ေရဒီယုိ ျပင္ခြင့္ရေသာေၾကာင့္ ေမာ္ေတာ္ အင္ဂ်င္စက္က အနားရသြားေတာ့သည္။ ဒီလုိမွ မဟုတ္လ်င္လည္း ဦးပဥၨင္းက ေမာ္ေတာ္အင္ဂ်င္ကုိ ၂၄ နာရီ ႏႈိက္ေနတတ္သည္။

စက္ေကာင္းသြားလ်င္ သူက စက္စမ္းတတ္သည္။ က်ေနာ့္ကိုပါေခၚၿပီး ရြာျပင္ထြက္သည္။ ျမစ္ေရတေဖြးေဖြးအၾကား ဦးပဥၨင္းႏွင့္ကုိရင္ ၂ ပါးအတူတူ တျခားရြာမ်ားကုိ ေလွ်ာက္လည္ၾကသည္။ ထုိရြာတြင္မူ သတင္းေပးရန္၊ ေထာက္လွမ္းေရးရန္ သိပ္မေၾကာက္ရေတာ့။

ကုိရင္က အတုႀကီးဆုိေတာ့ ညေနစာကုိ တမ္းတမိသည္။ အလုိက္သိေသာ ဦးပဥၨင္းႀကီးက နားလည္တတ္၊ သိတတ္ေသာ ဒကာ၊ ဒကာမေတြကုိ ျပင္ဆင္ခုိင္းေတာ့ ညေနစာကို ဘုဥ္းေပးခြင့္ရသည္။ ပဲဟင္းေတာ့ မပါေတာ့ပါ။ ေက်ာင္းျပန္ေရာက္ေတာ့ ေရဒီယုိနား ကပ္ရသည္။ ဘီဘီစီႏွင့္ ခရစ္တုိဖာဂါးနပ္စ္က တာ၀န္ေက်ၾကပါသည္။ ရန္ကုန္သတင္းေတြ၊ အပစ္အခတ္ အဖမ္းအဆီး သတင္းေတြ၊ ေထာင္ထဲက သတင္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ၾကားရသည္။ ေဒးေပါက္တရြာလုံးမွာ ေရဒီယုိက လက္ခ်ဳိးေရၾကည့္၍ ရသည္။ ရန္ကုန္သတင္း နားေထာင္ခ်င္ေသာ ေတာင္သူဦးႀကီးေတြ သူႀကီးအိမ္ကုိ ေျပးၾကသည္။ ေက်ာင္းက ေရဒီယုိႀကီး ပ်က္သြားစဥ္အခ်ိန္က က်ေနာ္လည္း တေခါက္ေရာက္သြားသည္။

ဦးပဥၨင္းႀကီးႏွင့္ ေရဒီယုိလႉေသာ ဒကာႀကီးသည္ အေမွာင္ထဲမွာ လက္ႏွိပ္ဓာတ္မီးႏွင့္ သတင္းကုသုိလ္ လုိက္လုပ္ေပးၾကသည္။ ေႁမြပါးကင္းပါးမေၾကာက္၊ က်ေနာ္က သကၤန္းကုိ ခါးေတာင္းက်ဳိက္ၿပီး ေဒးေပါက္ရြာဘက္ကုိ အေသာ့ႏွင္ရသည္။

သူႀကီးကေတာ့ သူႀကီးအၾကည့္ႏွင့္ ကုိရင္ႀကီးကုိ ႀကဳိဆုိသည္။ ရြာသားေတြကေတာ့ ေမွာင္ထဲတြင္ထုိင္ရင္း ေျပာင္းဖူးဖက္ေဆးေပါ့လိပ္ႀကီးမ်ားကုိ ဖြာရႈိက္ရင္း ရန္ကုန္သတင္း၊ နယ္သတင္းမ်ားကို နားေထာင္ၾကသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား ေထာင္ထဲတြင္ အႏွိပ္စက္ခံရသည့္ အေၾကာင္း သတင္း နားေထာင္ရသည့္အခ်ိန္တြင္ ရြာသားမ်ားထံမွ စုတ္သတ္သံ ၾကားရသည္။

ရုပ္ျမင္သံၾကားစက္ဆုိ၍လည္း တရြာလုံးတြင္ တလုံးသာရွိသည္။ အထူးအေရးေပၚ ညီလာခံမွာ ဦးေန၀င္း ရာထူးက ႏုတ္ထြက္ၿပီး ရႈးရႈး ရွဲရွဲေျပာသြားတာေတြကုိ ဖန္သားျပင္မွာ ျမင္လုိက္ရသည္။ အဘုိးႀကီး၊ အဘြားႀကီး တခ်ဳိ႕ စုတ္သတ္ၾကျပန္သည္။

ေက်ာင္းတြင္မူ အစစအရာရာ အဆင္ေျပပါသည္။ တခါတရံ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းသားေလးမ်ားကုိ စာသင္ေပးသည္။ သူတုိ႔ ငါးဖမ္းလ်င္ လုိက္သြား၊ ဘုန္းႀကီးတည္ေနသည့္ ဘုရားမွ ပန္းရံဆရာႏွင့္ ေထြရာေလးပါးေျပာ။

ေမေမႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးေတြ လုိက္လာေသာအခါ ေပ်ာ္သြားသည္။ ရန္ကုန္သတင္းေတြ၊ ဘီဘီစီက မလႊင့္ေသာ သတင္းေတြ တပုံႀကီး ပါလာသည္။

“သားသူငယ္ခ်င္း ဘယ္သူက ဘယ္မွာ..၊ သူလည္း ဘုန္းႀကီး၀တ္ေနတယ္။ ဘယ္သူ႔ကုိေတာ့ ဖမ္းသြားၿပီလုိ႔ ၾကားတယ္”
“ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ လြတ္ေနတုန္း”
“မင္းကိုႏုိင္ရဲ႕ ကဗ်ာ”
စသည္မ်ားကုိ စိတ္လႈပ္ရွားစြာ နားေထာင္မိသည္။ ေမေမက မုန္႔ေတြ ၀ယ္လာေတာ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းသားေလးေတြကုိ ေ၀ေပးလုိက္သည္။ ေမေမႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးမ်ား လယ္ကြင္းမ်ားကုိ ျဖတ္ရင္း ေမာ္ေတာ္ဘုတ္ဆီ ျပန္တက္သြားေသာအခါ က်ေနာ္ ၀မ္းနည္းပက္လက္ က်န္ခဲ့သည္။

ကုိရင္ႀကီးက အတုဆုိေတာ့ ဘာမွ မတတ္။ ဆရာေတာ္က ၀ါတြင္းမွာ သူႏွင့္အတူထုိင္ေစ၍ တရားေပးခုိင္းေသာအခါ ဘာမွ် မဆုိတတ္သျဖင့္ တရားနာလာေသာ ရြာထဲက လူေတြက ၿပဳံးစိ ၿပဳံးစိ ျဖစ္ကုန္ၾကသည္။ ေနာက္ေန႔တြင္ ရြာထဲက အဘြားႀကီး တဦးႏွင့္ သူ႔သမီးက ကုိရင္ႀကီးအတြက္ဆုိကာ ဆြမ္းခ်ဳိင့္လာကပ္သည္။ ထူးထူးျခားျခား။ သူတုိ႔က ရိပ္မိပုံရပါသည္။ ၾကက္သားဟင္းကုိ ကာလသားခ်က္ ခ်က္လာသည္။ သူတုိ႔ အိမ္က ၾကက္ေတာ့ ရန္ကုန္က ကုိရင္အတုကုိ ကပ္ဖုိ႔ စေတး လုိက္ရပုံရသည္။

ပဲခူးဘက္က ရြာေတြဆီကုိ ဆရာေတာ္  ေရလမ္းျဖင့္ ႂကြေသာအခါ က်ေနာ့္ကုိပါ ေခၚသည္။ ဦးပဥၨင္းႀကီးကေတာ့ မုိးတဖြဲဖြဲၾကားမွာ စက္ေလွပဲ့ကုိ ကုိင္ၿပီး လုိက္လာသည္။ က်ေနာ္က ဆရာေတာ့္ အနားမွာ ခပ္ကုပ္ကုပ္။ ပတ္၀န္းက်င္ကား ရႈမၿငီးစရာ။ လယ္ကြင္းထဲမွာ ေရေတြက တေဖြးေဖြး။ ေျခတံရွည္ငွက္ႀကီးေတြက မုိးေရထဲမွာ သိကၡာအျပည့္ျဖင့္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ရပ္ေနၾကသည္။

လမ္းက ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမ်ားတြင္ ၀င္နားေသာအခါ ဦးပဥၨင္းေတြ၊ ဆရာေတာ္ေတြ တရားစကားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးစကားကုိ ေျပာၾကသည္ကုိ ၾကားရသည္။ က်ေနာ္ ဘာလဲဆုိသည္ကုိ ဆရာေတာ္က ဘယ္သူ႔ကုိမွ မေျပာဖုိ႔  ညႊန္ၾကားထားသည့္ အျပင္ အႏၱရာယ္ကင္း ဂါထာကုိပါ ႏႈတ္တုိက္ သင္ေပးထားသည္။ သုိ႔ေပမယ့္ ဆရာေတာ္ေတြ ဆြမ္းစား၀ုိင္းတြင္ မဆလႏွင့္ ဦးေန၀င္း အေၾကာင္း ေျပာၾကသည့္အခါ ကုိရင္၀ုိင္းက က်ေနာ့္ကုိ လွမ္းလွမ္းၿပီး အကဲခတ္ေလ့ရွိသည္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ခပ္တည္တည္။ ရြာေတြမွာ အလွဴဆြမ္းေတြကပ္ေတာ့ ကုိရင္အတုဆုိတာက ေပၚလာျပန္ေရာ။ အားလုံး ထုိင္ေနၾကေသာ အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္က တရားစာတလုံးမွ မဆုိႏုိင္။ ညေနေရာက္ေသာအခါ စက္ေလွေမာင္း ဦးပဥၨင္းက လက္တုိ႔ေခၚၿပီး ရြာထဲက ဒကာမ တေယာက္အိမ္တြင္ ညေနစာ စားၾကၿပီး ဘီဘီစီကုိ အေျပးအလႊား နားေထာင္ရသည္။

8888-22-azေဒးေပါက္ ေက်ာင္းကုိ ျပန္ေရာက္ေသာ အခါ ဆရာေတာ္က သူ႔ ဒကာ၊ ဒကာမ ေတြကုိ လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ဖုိ႔ တုိက္တြန္း တရား ေဟာသည္။ လုပ္စရာရွိတာ လုပ္ဖုိ႔ ဆုိသည္ ကေတာ့ “သူမ်ားေတြ ဆႏၵျပရင္ နင္တုိ႔လည္း လုိက္ျပၾက” ဟု ေျပာျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေဘးက နားေထာင္ ေနေသာ က်ေနာ္ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္မိသည္။

ရန္ကုန္တြင္မူ ပစ္ကုန္၊ သတ္ကုန္ ၾကၿပီျဖစ္၏။ ဦးစိန္လြင္ အစုိးရ တက္လာၿပီး လမ္းေတြလည္း ပိတ္ထားသည္။ က်ေနာ္ ေဆာက္တည္ရာ မရ ျဖစ္ေနသည္။ ဆရာေတာ္ႀကီး အလစ္တြင္ ရြာထဲ၌ သပိတ္တုိက္ပြဲ စရန္ တာစူေနသည့္ အထက္တန္း ေက်ာင္းကုိ သြားကာ က်ေနာ္ ကုိရင္ အတုပါ၊ ရန္ကုန္က ေက်ာင္းသားပါဟု ၀န္ခံ၍ ႏုိင္ငံေရး တရားေဟာ ခဲ့သည္။ အဲဒီတုန္းက သကၤန္း ၀တ္ႀကီးျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး တရားေဟာ ေနေသာ က်ေနာ့္ကုိ ရြာသားမ်ားက မ်က္လုံးျပဴး ၾကည့္ေနၾကသည္။ ေျပာင္းဖူးဖက္ အဖြာမပ်က္ဘဲ ၿပဳံးၿပဳံးႀကီး ၾကည့္ေနသူ ကေတာ့ ေရဒီယုိ လႉခဲ့သည့္ ဦးေလးႀကီး။ ေနာက္ေတာ့ ရန္ကုန္ကုိ ျပန္ရန္ ခရမ္းကုိ ျပန္တက္ဖုိ႔ ျပင္ရသည္။

၈ ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံကေတာ့ ေနရာတုိင္းမွာ ပ်ံံ႕ႏွံ႔ေနၿပီျဖစ္သည္။
 

Donate to Irrawaddy

ေငြလဲႏႈန္း

ေအာက္တိုဘာ ၀၆၊ ၂၀၁၁
us ေဒၚလာ = ၈၃၀ က်ပ္
th ဘတ္ = ၂၅.၆ က်ပ္